17 March 2009

Science Across the Curriculum -Science Powerpoint Presentation Competition bagi Tahun 6 Sekolah-Sekolah Kawasan Tutong II 2009

SR Long Mayan telah menganjurkan "Science Powerpoint Presentation Competition" bagi tahun 6 sebagai salah satu aktiviti "School Cluster" sekolah -sekolah rendah kawasan Tutong II. 14 buah sekolah telah menyertai pertandingan ini yang mana pembelajaran melalui Projek Science di intergerasikan dengan ICT . Dengan ini pembelajaran akan berfokus kepada "Student Centred Learning". Melalui projek ini juga hasil projek murid-murid akan dapat dikongsisama dengan rakan-rakan mereka di sekolah lain.

Penegerusi Pertandingan Cikgu Abdul Hamid bin Hj Mohammad (Guru Besar SR Long Mayan menyampaikan kata-kata aluan sebelum pertandingan dijalankan.

Di Peringkat akhir 3 buah sekolah bertanding: SR PKN Bukit Beruang, SR DPS Ukong dan SR Panchong.


Pertandingan dimenangi oleh SR SR PKN Bukit Beruang. Tempat ke 2 SR DPS Ukong dan tempat ke 3 SR Panchong.Hadiah-hadiah telah disampaikan oleh Cikgu Abdul Kani bin Abdullah PPKD Tutong II yang juga selaku Tetamu Kehormat Pertandingan.

Murid-murid SR Long Mayan juga membuat aktiviti Science sempena pertandingan ini. Murid tahun 6 membuat experimen Bagaimana Letupan Gunong Berapi terjadi

Experimen "Electricity" dan " Why Paper Clip Floots" yang di buat oleh murid SR Long Mayan.

0 comments: